1. Haberler
  2. Güncel
  3. İsrail Uçakları Türkiye Hava Sahasında İddiaları Tartışma Konusu

İsrail Uçakları Türkiye Hava Sahasında İddiaları Tartışma Konusu

featured

İsrail uçaklarının Türkiye hava sahasını kullanmaya devam ettiği iddiaları Meclis gündemine taşındı. DEM Parti Kocaeli Milletvekili Ömer Faruk Gergerlioğlu, Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’ın yanıtlaması istemiyle bir soru önergesi sundu.

Gergerlioğlu, uçuş takip sistemlerinde İsrail tescilli uçakların Türkiye hava sahasını kullandığının görüldüğünü belirtti. Bu durumu daha önce Fidan’ın yaptığı açıklamayla karşılaştıran Gergerlioğlu, acilen şeffaf bir açıklamaya ihtiyaç olduğunu söyledi.

29 Ağustos 2025’te TBMM’de konuşan Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, “Türkiye, hava sahasını, İsrail uçaklarına kapattı. Ayrıca limanlar kapatıldı ve ticari ilişkiler tamamen kesildi” demişti. Ancak uluslararası basında, havacılık kaynaklarında ve uçuş takip verilerinde farklı bilgiler yer aldı.

“ŞEFFAFLIK ELZEMDİR”

Gergerlioğlu, konunun yalnızca dış politika değil aynı zamanda toplumsal vicdan açısından da önem taşıdığını vurguladı:

“İki yıla yakın süredir devam eden Gazze’deki soykırım süreci ve öncesinde, İsrail uçaklarına Türk hava sahasında hangi askerî alanların açıldığı da tartışma konusu. Bu bağlamda konunun şeffaf biçimde aydınlatılması, dış politika beyanları ile fiili uygulamalar arasındaki farkın giderilmesi açısından elzemdir.”

İSRAİL’E UYGULANAN KISITLAMALAR NEYİ KAPSIYOR?

Gergerlioğlu, Bakan Fidan’ın yanıtlaması için şu soruları yöneltti:

  • 2023 itibarıyla İsrail’e karşı yürürlükte olan kısıtlama ve ambargo rejimi tam olarak nedir?
  • “Türkiye hava sahasının İsrail’e kapatılması” ifadesi hangi uçuş kategorilerini (hükümet/askerî, kargo, tarifeli yolcu, özel jet, diplomatik uçuşlar vb.) kapsamaktadır?
  • Bu kısıtlamaya dair resmî NOTAM’ların tarihleri ve metinleri nelerdir?
  • 2023 sonrasında Türkiye hava sahasını kullanan İsrail tescilli sivil hava araçları olmuş mudur? Olduysa, tarih, saat, kuyruk tescili ve güzergâh bilgileri nedir? Hangi hukuki istisna kapsamında geçiş izni verilmiştir?

“ASKERÎ KORİDORLAR AÇILDI MI?”

  • Kısıtlamalar yalnızca hükümet/askerî ve mühimmat taşıyan uçakları mı kapsamaktadır?
  • Denetimler hangi kurumlar tarafından yapılmaktadır?
  • Eurocontrol ve komşu FIR makamlarıyla koordinasyon nasıl yürütülmektedir?
  • İsrail uçakları için Türkiye hava sahasında hangi askerî alanlar/koridorlar açılmıştır? Açma/etkinleştirme yapılan alanların tarih-saat ve kod bilgileri nedir?
  • Bu uçuşlarda transit geçiş dışında yakıt ikmali, tatbikat veya tanker ikmali gibi faaliyetler olmuş mudur?

NOTAM’LAR, İSTİSNALAR VE İHLALLER

Gergerlioğlu ayrıca insani yardım ve medevac uçuşlarına istisna tanınıp tanınmadığını, son üç ayda kaç uçuşun bu kapsamda gerçekleştiğini sordu.

Buna ek olarak:

  • Son üç ayda kaç ihlal tespiti yapılmıştır?
  • İhlal durumunda hangi idari ve cezai yaptırımlar uygulanmaktadır?
  • Kamuoyunda yer alan uçuş takip verileri incelenmiş midir, sonuçları nedir?

Gergerlioğlu, hükümetin 2024–2025 döneminde İsrail’e yönelik açıkladığı önlemlerle şimdiki uygulamalar arasındaki farkların netleştirilmesi gerektiğini belirtti. Bu çerçevede şunları da sordu:

  • Türkiye’nin ilan ettiği önlemler hakkında diplomatik nota teatisi yapıldı mı?
  • Türkiye aleyhine ICAO veya diğer uluslararası platformlarda itiraz başvurusu yapıldı mı?
  • Türk taşıyıcıların (THY, Pegasus vb.) İsrail ile ilgili uçuş planlamalarında yakıt ikmali ve handling kısıtlarının güncel durumu nedir?

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir