Bursa Cumhuriyet Başsavcılığı, 2022 yılının nisan ayında meydana gelen bir kaza ile ilgili soruşturmayı tamamladı. Bu kapsamda sivil havacılık firması sahibi ve uçak bakım teknisyeni ile havaalanı işletme sorumlusuna yönelik hazırlanan iddianame, Bursa 5. Ağır Ceza Mahkemesi’ne sunuldu.
Iddianamede, ifadelerine yer verilen sanıklardan uçak bakım teknisyeni Mustafa K’nın, havaalanındaki bir şirkette görevli olduğu belirtildi. Mustafa K’nın, 25 Nisan 2022’de kaza kırıma uğrayan “TC-UPT” plakalı eğitim uçağının 100 saatlik periyodik bakımını kazadan 2 gün önce gerçekleştirdiği, bu duruma ilişkin kayıtların firmanın arşivinde bulunduğu ifadesi yer aldı.
Mustafa K’nın, gerekli bakım işlemlerini üretici firmanın talimatlarına uygun biçimde ve zamanında yaptığını, üzerine atılı suçlamaları reddettiği iddianamede kaydedildi.
Iddianamede ayrıca, sivil havacılık firmasının sahibi Fevzi A’nın ilgili ruhsatlarının mevcut olduğu, kazaya karışan uçağın başka bir şirkete ait olduğunu, uçağın bakımlarının, sigortasının ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nden alınan uçuşa elverişli sertifikasının tam olduğunu belirttiğine dikkat çekildi.
Fevzi A’nın suçlamaları kabul etmediği ve olay günü başka pilotların aynı uçakla İzmir seferi gerçekleştirdiğini, herhangi bir arıza raporunun bulunmadığını belirttiği de iddianamede yer aldı. Uçağın havaalanından kalkışının hemen ardından olayın meydana geldiği vurgulandı.
Yunuseli Havaalanı’ndan sorumlu olan Bursa Ulaşım Toplu Taşıma İşletmeciliği (BURULAŞ) bünyesinde o dönemde strateji iş geliştirme ve pazarlama genel müdür yardımcısı olarak görev yapan Cüneyt A, havaalanındaki uçuş okulu, pilot okulu ve amatör pilotlar için imzalanan kullanım sözleşmelerinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) kurallarına uyulması gerektiği yönünde bir maddenin bulunduğunu ifade etti.
“Tali sorumluluk suçlamasını kabul etmiyorum”
Cüneyt A, kazanın ve risklerin önlenmesinden uçuş okulundaki uçuş eğitmenlerinin birinci derecede sorumlu olduğunu belirtti ve bu durumla ilgili olarak önemli açıklamalarda bulundu:
“Uçuş ve uçuştan men üst amiri, Yenişehir Havaalanı Brifing Merkezidir. Brifing Merkezinden gelen uçuş yasağı talimatları, havaalanı sorumlusunun alanda bulunması ve gözlem yapması nedeniyle öncelikli olarak uygulanır. Bu talimatların uygulanmasında BURULAŞ müdür, genel müdür ya da müdür yardımcısının SHGM ya da Yenişehir Brifing talimatları üzerinde yasal tasarruf hakkı yoktur. Tali sorumluluk suçlamasını kabul etmiyorum.”
Pilotun babasının iddiaları
Iddianamede, meydana gelen kazaya dair görgü tespit tutanağı, uzmanlık ve olay yeri inceleme raporları, bilirkişi heyet raporları ve Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı Hava Aracı Kazası Araştırma ve İnceleme Nihai Raporu gibi belgelerin de yer aldığı bildirildi. Kazada hayatını kaybeden pilotların yakınları, ihmali bulunan herkes hakkında şikayette bulunduklarını duyurdu.
Furkan Otkum’un babası Sinan Otkum, oğlunun uçak bakımının düzenli yapılmadığını ve sık sık arızalandığını belirttiklerini ifade etti. Oğlunun, bu durumu uçağın sahibi olan firmanın yetkililerine aktardığında aldığı yanıtın ise “Arıza yazarsan uçak yatar, sen de para kazanamazsın.” olduğunu söyledi.
Sinan Otkum, kaza kırıma uğrayan eğitim uçağının bir günde uyması gereken maksimum uçuş saatinin çok üzerinde uçtuğunu ve bu durumun kayıtlara doğru yansıtılmadığını öne sürdü. Ayrıca, uçağın başka bir uçakla uçmasının planlandığını ancak son anda karar değişikliğine gidildiğini öğrendiğini aktardı.
Bilirkişi heyetinin ek raporunda ise pilotlar Murat Avşar ve Furkan Otkum’un yük kontrolünü sağlamadığı ve hava aracının yakıt miktarını ayarlamadıkları belirtilerek, bunun asıl kusur sayılması gerektiğine vurgu yapıldı.
Iddianamede, Fevzi A’nın yasal yükümlülüklerini yerine getirmediği, ulusal ve uluslararası havacılık standartlarına uymadığı, BURULAŞ yetkilisi Cüneyt A’nın gerekli tedbirleri almadığı ve SHGM ile yeterli koordinasyonu sağlamadığı aktarıldı. Ayrıca, bakım teknisyeni Mustafa K’nın bakım işlemlerini kayıt altına almadığı ve bu ihmallerin pilotların ölümüne neden olduğu için “taksirle ölüme veya yaralanmaya neden olma” suçundan 15’er yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılmaları talep edildi.
Bursa’daki kaza, 25 Nisan 2022’de Yunuseli Havaalanı’ndan kalkış yaptıktan kısa bir süre sonra meydana geldi. Tek motorlu eğitim uçağı, Osmangazi ilçesi Bağlarbaşı Mahallesi’nde iki katlı bir binaya çarptıktan sonra evlerin arasına düşerek parçalandı ve alev aldı. Kazada eğitim pilotu Furkan Otkum (29) ile öğrenci pilot Murat Avşar (32) yaşamını yitirdi. Olayın ardından yangın, itfaiye ekipleri tarafından söndürüldü. Ayrıca kazada iki araç hasar gördü ve iki evde de zarar meydana geldi.